Řekni mi, řekni



Dnešní rozhovor se zabývá náboženstvím, a to konkrétně islámem. Zuzku, která mi odpověděla na pár otázek týkajících se jejího náboženství, znám už od dětství. Zahrada jejích rodičů totiž sousedila se zahradou mé babičky. A často jsem se potají koukala z okna a sledovala, jak se Zuzky táta modlí. Tohle jsem totiž neznala, jelikož naše rodina nikdy v nic nevěřila, a proto mě to „neznámo“ tak fascinovalo a stále fascinuje.

Proč muslimové nesmí jíst vepřové? slyšela jsem, že je to špinavé zvíře, ale byla bych ráda, kdybys to více upřesnila.

Vepřové nejíme z několika důvodů. Jedním z nich je například to, že ve svatých knihách je zákaz tohoto masa několikrát zmíněn, a to nejen v Koránu. Ve třetí knize Mojžíšově (Leviticus), 11:7-8 je též zmíněn zákaz vepřového masa, v 5. knize Mojžíšově (Deuteronomium), 14:8 jakbysmet. I v ostatních textech z Bible je jasně dána nečistota jeho masa a zákaz jeho požívání, případně i dotýkání se jej.

Dalším důvodem, tím logickým, je, že z vepřového masa můžeme chytit více než 70 nemocí, mezi ně tedy počítáme i parazity, jako je například svalovec stočený, tasemnice dlouhočlenná, škrkavka, motolice plicní atd. Larvy a vajíčka těchto parazitů někdy nelze zničit ani dobrou tepelnou úpravou jídla. Obsahuje také obrovské množství tuku, obecně je to nejméně zdravé maso, které může člověk konzumovat.

Důvodů je jistě více, ale toto jsou ty nejdůležitější, které mě napadají. Jak jsi již zmínila, jde o špinavé zvíře, které žere úplně všechno a už jen při představě, že maso z takové potvory strkám do pusy, se mi obrací žaludek.


Proč muslimky nosí šátek?
Důvodů k nošení šátků je zase víc. Nejhlavnější je podle mě ten, že na člověka by mělo být pohlíženo podle toho, jak se chová, a ne jak vypadá. Ženy by tedy neměly nosit upnuté věci a měly by si zakrývat vlasy, ale totéž platí i pro může - měli by nosit volné oblečení a klopit zrak, „neočumovat“ tedy dívky, i kdyby šly okolo nich nahé.

Každá dívka si podle mě k šátku vybuduje svůj vlastní vztah a má své vlastní důvody, proč ho nosit. Já jej například nosím z právě zmíněného důvodu - chci, aby mě lidé uznávali kvůli tomu, jaká jsem uvnitř, kvůli mým schopnostem a talentům, ne kvůli tomu, jak vypadám. Chci, aby mě lidé respektovali. Nechci podléhat zbytečnému stresu z předpokladů společnosti pro naši vizáž. Nechci se trápit tím, že musím mít určitý typ vlasů či určitý typ postavy, abych "vypadala sexy" a šla s trendy.

To, jak člověk vypadá, pro mě nehraje význam. Důležitá je jeho osobnost. Já se snažím lidi nesoudit podle toho, jak vypadají, snažím se soustředit na jejich osobnost a vyžaduji od ostatních vůči mě to samé. Nejsem chodící objekt, na který se někdo bude koukat. Nejsem trofej, kterou si budou chlapi na ulici prohlížet. Nechci, aby si mě všímali kluci proto, že jsem hezká. Jsem žena, emancipovaná a cílevědomá a chci být souzena podle toho, jak se chovám a jak přemýšlím, ne podle toho, jak vypadám.

Šátek nosím před muži, kteří by si mě mohli vzít, tudíž ne před otcem, bratry, strýci, dědy a jinými mužskými příbuznými. Dále šátek nenosím před veškerými ženami, ať jsou již příbuzné, či nikoliv.


Odkdy vlastně muslimky začínají nosit hidžáb?

Jak jistě víš, jsou „dvě větve“ muslimů, ší'ité a sunnité. Já jsem sunnitka, a proto budu o šátku mluvit pouze z mého úhlu pohledu, jelikož si nejsem jistá, jak přesně to mají ší'ité.

Dívka má správně začít nosit šátek od té doby, kdy začne menstruovat, ale většina muslimek, hlavně ty, které nežijí v zemi, kde je muslimů většina, si šátek nasadí až později, až když se na to cítí. Znám i praktikující muslimky, které jej tady v ČR nenosí vůbec.

Šátek je každopádně dobrovolný, pokud vás k tomu někdo donutí a vy k hidžábu nemáte vztah, osobní pouto, nemá to smysl. K šátku musí mít člověk vztah, musí pochopit, k čemu je a jaký má spirituální význam, jen tak si „nasadit hadr na hlavu“ nemá smysl.


Kombinuješ hidžáb se zbytkem outfitu, aby Ti vše ladilo barevně?


Samozřejmě, že kombinuji šátek s oblečením, nechci vypadat jak černý pytel. Většinou ladím kalhoty s šátkem a vršek mám úplně jiné barvy, nebo mám celý outfit např. černý a šátek zuřivě barevný. Hidžáb pro mě kromě náboženského prvku představuje i prvek módní - mám o jednu věc navíc, kterou mohu oživit svůj outfit.


Má islám nějaké svátky, zvyky nebo pověry, které by mohly ostatním připadat zajímavé nebo naopak divné?

Podle mě přijde ostatním rozhodně divný postní měsíc Ramadán - od úsvitu Slunce až po jeho západ nejíme, nepijeme, zdržujeme se veškeré světské zábavy a sexuálních požitků. Tímto způsobem se přinutíme více myslet na Boha, posmrtný život, soustředit se na odčinění svých špatných skutků, modlitbu a na konání skutků dobrých. Jinak mě nic nenapadá, cokoliv v jakémkoliv náboženství může připadat nezasvěceným lidem divné. Jen bych ještě ráda dodala, že správný muslim nesmí být pověrčivý, pověry jsou v islámu zakázány.

Slaví muslimové podobné svátky jako jsou Vánoce nebo Nový rok?

Islámské svátky jsou pouze dva - Íd Al-Fitr a Íd Al-Athá, ostatní svátky, jako Narozeniny Proroka atd. už jsou spíše lokální (tento se například slaví v Egyptě) a nejsou původní.
Íd Al-Fitr nastává hned po Ramadánu, v překladu to znamená Svátek přerušení půstu. Ráno se normálně nasnídáme, vykoupeme se a „vyfintíme se“ (je to přece sváteční den). Poté se jdeme pomodlit hromadnou sváteční modlitbu, které předchází provolávání, že Bůh je převeliký, není boha kromě Boha atd. Během tohoto dne by měl muslim darovat tzv. zakkát (almužnu), která vyváží jeho neúsmylná pochybení během Ramadánu. Den je strávený s rodinou či přáteli u dobrého jídla, případně na nějakém pěkném výletě.

Íd Al-Adhá, přeloženo jako Svátek oběti, začíná 10. dne měsíce Dhú-al-Hidždža v islámském kalendáři. Muslimové obětují berana. K tomuto zvyku se váže příběh - Bůh řekl proroku Abrahámovi, aby obětoval svého syna Izmaela. Chtěl tím vyzkoušet Abrahámovu oddanost. Abrahám se nejdříve zdráhal, nakonec však svému synovi řekl, co mu Bůh nařídil. Izmael však svého otce podpořil a řekl mu, ať vykoná vůli Boží. Těsně před tím, než se čepel Abrahámova nože dotkla synova krku, zjevil se archanděl Gabriel a řekl Abrahámovi, že Boží zkoušku obstál a ať místo svého syna zabije berana. My tedy, stejně jako nás milovaný prorok, obětujeme v tento den berana. Jedna třetina zůstane naší blízké rodině, druhá třetina připadne příbuzným a poslední třetinu darujeme chudým. Oslava toho svátku začíná po skončení Hadždže (svaté pouti do Mekky) a sváteční oběť může být vykonána až do 13. dne tohoto měsíce.

Setkala si se někdy s rasistickými narážkami kvůli tomu, že nosíš hidžáb či věříš v jiného Boha?

Párkrát jsem se s takovými narážkami setkala, jen jednou to však byl někdo, koho jsem znala. Jeden kluk od nás ze školy mi na instagram psal do komentářů nepěkné věci, ale neřešila jsem to a po nějaké době toho nechal. Asi si myslel, jak je vtipný. Jinak se s narážkami setkávám spíše na ulicích, kdy na mě lidi pokřikují: „Allách akbar“, „Bacha, bouchne to!“, „Islámská školka“ a podobně. Ale z toho si nic nedělám, jsou to, s prominutím, debilové. Častěji se setkávám s divnými pohledy, za kterými dokážu vyčíst údiv z neznáma či typické: „Taková pěkná holka, škoda, že nosí šátek,“ u čehož si vždycky řeknu: „To víš že jo, dědku, abys mě mohl očumovat.“

Znáte někoho, kdo je silně věřící?

12 comments

  1. Musím říct, že je to velmi zajímavý rozhovor. Zase jsem o něco chytřejší. :)

    ReplyDelete
  2. zaujímavý rozhovor, celkom ma táto téma zaujíma, takže ďakujem za niečo nové. :) xx

    Simona | l i v e i n f o x w o r l d

    ReplyDelete
  3. konečně nějaký nezávislý pohled na zajímavé téma :) . Díky :)

    ReplyDelete
  4. Jsem ráda, že je někdo vnímavý k muslimům i jinak než jako k teroristické hrozbě. Sice jsem katolička, ale respektuji tradice a víru jiných. Islám jako takový mi připadá rozumný. Rozdíl je potom mezi myslícími věřícími a extremisty. Krásný článek. :)

    ReplyDelete
  5. Opravdu zajímavé a obohacující! Doufám, že bude víc takových článků :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji a určitě bude, až zase někoho zajímavého objevím! :)

      Delete