Nejčastější pravopisné chyby


Před pár měsíci jsem vydala článek Nejčastější pravopisné chyby a napadlo mě sepsat jeho pokračování. Byla bych velmi ráda, kdybyste si článek přečetli a poučili se z něj.

Shlédnout × zhlédnout

Tuhle chybu upřímně nechápu, jelikož je dost častá. Píšou ji i blogeři/youtubeři hlavně ve spojení shlédnout článek/video.

Shlédnout = Vyjadřuje pohled shora dolů.

Zhlédnout = Znamená spatřit nebo zúčastnit se nějaké akce jako divák.

Standardní × standartní

Tahle chyba je bohužel častá i v médiích.
Přídavné jméno standardní odvodíte od slova standard. Sice existuje slovo standarta, ale z něj přídavné jméno udělat nejde.

Zapomněl a vzpomněl
Psaní -mě- a -mně- ve slově mi také často dělá problémy, ale u těch častých slov se to dá naučit.

Věta, zapomenutý si vzpomněl a připomněl domněnku o pomněnce, vám určitě pomůže, jelikož se v každém slově věty píše -mně-.

Dvěma a oběma

S touto chybou se setkávám, když si někdo myslí, že mluví/píše spisovně, ale není tomu tak.

U rodu mužského, ženského i středního se v 7. pádu používají pouze tvary dvěma a oběma, takže dvěmi a oběmi jsou tvary chybné.

Domu × domů

Donedávna jsem si myslela, že se této chyby nedopouštím. Nevěděla jsem, že je v těchto slovech kromě diakritiky nějaký rozdíl.

Domů = 2. pád čísla množného nebo příslovce místa

Domu = 2., 3. nebo 6. pád čísla jednotného

„Jsem“, „sem“ apod.

Abych pravdu řekla, tak se do těchto slov také někdy zamotám.

Jsem, jsi apod. = tvar slovesa

Sem = příslovce místa

Si = zvratné zájmeno

„Samozdřejmě“, „samozdřejmně“ apod.

Z téhle chyby jdu vždy do mdlob a říkám si, jak ji někdo může napsat. Správně je tvar samozřejmě bez písmen d a n.
Koncovky -ovi a -ovy

Nechápu, jak tyto dvě koncovky dokážou Češi zaměnit, a že se jich najde opravdu dost.

Koncovka -ovi = 3. a 6. pád čísla jednotného podle vzoru pán

Koncovky -ovi a -ovy = přídavná jména přivlastňovací například Petrovi synové (ti synové), bratrovy kameny (ty kameny) otcovy známky (ty známky) a farmářova kuřata (ta kuřata)

Stěžovat × ztěžovat

Tuhle chybu opět často vidím na internetu přesto, že záměna těchto dvou slov znamená něco naprosto jiného.

Stěžovat = Používá se ve smyslu, kdy říkáme, že jsme s něčím nespokojení.

Ztěžovat = Používá se ve smyslu, kdy děláme něco těžší, komplikovat něco.

„10ti“, „10-ti“ apod.

Asi vás to překvapí, ale ani jeden z tvarů není napsán správně.

Číslovky psané číslicemi se v psaném projevu neskloňují!

Jakých chyb se nejčastěji dopouštíte vy?

8 comments

  1. Skvělý článek Míšo, snad to někomu pomůže. I mě jsi tímhle poradila a pomohla, protože každý dělá chyby :) Mě nejčastěji dělá problém, a teď si zrovna na to nevzpomenu, haha.. Zákon schválnosti :-D

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    ReplyDelete
  2. Přesně. Jsou to naprosté základy, které by každý měl ovládat. Jako učitelku češtiny mě takové chyby ubíjí. :D A nejvíc mě dostává, když se děti snaží být spisovné. Potom vznikají patvary jako "jse" - třeba "oblékl jse". :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak to by mě teda nenapadlo! :D

      Delete
  3. Skvjelí člannek! :)
    Ne, dělám si srandu. Fakt jsi mě tímhle článkem potěšila. Každopádně, na tvém Instagramu ve stories jsem se sekla u jedné doplňovačky, přesněji u "svém/mém". Co je správně, prosím tě? Já dala "mém", ale mám takový pocit, že je to špatně.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji! Správně je „svém“. Vysvětlení najdeš ve starším článku, na který je také odkaz v Instastories. :)

      Delete
  4. Já jsem taky hrozný pes na pravopisné chyby, takže tenhle článek je skvělý! Určitě by si to každý měl přečíst, protože to jsou fakt základy :)
    Petra | www.mygoldenmind.blogspot.cz

    ReplyDelete