Spolupráce


Asi před rokem mě jedna slečna poprosila, zda bych nemohla udělat článek o spolupracích. V tu dobu jsem ale neměla tolik zkušeností, abych o tom byla schopná něco napsat. Stále nejsem jedna z předních českých blogerek, ale párkrát do měsíce se mi možnost s nějakou firmou spolupracovat naskytne, a o tom bych vám dnes chtěla něco napsat.

Ke spolupracím se stavím jako divák vcelku pozitivně, pokud jsou tedy řádně označené. Dokáže mě naštvat, když youtuberka vybízí lidi k vděčnosti za slevový kód, který si „vymohla“ od e-shopu, když na 100% vím, že ten kód byl součástí spolupráce. Tohle bohužel není výmysl z mé hlavy, jen nechci jmenovat. Určitě ale stojí za zmínku, že jsem si díky takovéto propagaci pořídila spoustu věcí například spodní prádlo od Boux Avenue, Samsung Galaxy S8, Labellino od Nivea apod., se kterými jsem spokojená.

Už asi víte, že existují placené i neplacené spolupráce. Já využívám obě, ale ty neplacené se snažím omezovat. Věc si raději koupím bez toho, aniž bych ji musela vyfotit. Na placené spolupráce využívám hlavně Lafluence, kde se každý den objevují nové kampaně. Díky této platformě jsem už spolupracovala například s Vodafone, Parasoftin, Glami apod. Za spolupráci si většinou říkám od 2000 do 10 000 Kč a 15% si Lafluence nechává, což je přijatelné. Několikrát mi přišla nabídka přímo na e-mail. Toho je ale podstatně méně, a proto se vyplatí sledovat již zmiňované platformy.

Na mém blogu najdete články z různých oblastí. Vydat unboxing s hodinkami je pro mě stejně tak přirozené jako recept. Influenceři by se v první řadě měli zamyslet hlavně nad tím, zda jim produkt zapadá do jejich kontentu, než spolupráci přijmou. Pokud z něho vybočuje, sledující jim to dají najevo. Určitě si vzpomenete na kauzu se zapékacím sýrem od značky Tany. Také je dobré si uvědomit, zda chtějí s tak velkým vlivem propagovat například fast food.

Před spuštěním nového vzhledu blogu jste si mohli všimnout reklam umístěných po pravé straně. Tento způsob mi vydělal pár korun za měsíc, takže jsem adsense zrušila. Stejně to vypadalo nevzhledně. Youtubeři říkají, že je samotný YouTube neuživí, což je pravda. Dostávají peníze za zhlédnutí reklamy umístěné ve videu, což může být v řádech stovek za video, ale to jim nájem nezaplatí. Pokud si chtějí natáčením videí vydělávat, musí přijímat spolupráce.

Často se setkávám s názorem, že si youtubeři takové peníze ze spoluprácí nezaslouží. Stačí si uvědomit, kolik stojí reklama v televizi. Je to drahá záležitost, tak proč by za ni neměli zrovna youtubeři dostávat zaplaceno? Pokud děláte práci, která vás nebaví, je to váš problém. Odejděte z ní. Nic vám ale nedává právo shazovat práci ostatních.

Jaký je váš názor na spolupráce?

4 comments

  1. Já se teď po roce vracím na blogovou scénu a občas se nestačím divit, za co všechno už si jsou některé blogerky schopné nechat zaplatit/dostat něco zadarmo. Zrovna jsem promazávala blogy, které jsem kdysi sledovala a nacházela na čistě kosmetických blogech PR článek o nalepovacích tapetách do dětských pokojů... Okej.
    Proti spolupracím jako takovým nic nemám, sama s nimi mám nějaké ty zkušenosti, jak dobré, tak špatné, ale jak píšeš - ať to aspoň souvisí s obsahem blogu a ne jen kvůli věci zdarma nebo pár korunám psát totálně off-topic články nebo si nechat diktovat, co můžu a nemůžu napsat.
    V tomhle ohledu musím vyzdvihnout spolupráce se Saloos a Weledou, které byly vůbec mé nejoblíbenější. Taky mi vyhovovala spolupráce s Notinem, kdy jsem dostávala za články peníze ve formě kuponu na jejich eshop. Přímo za peníze jsem žádnou spolupráci neměla.
    Myslím, že je to opravdu jen o tom, aby to daná blogerka uměla správně pojmout, brala zajímavé spolupráce nebo aspoň takové, co se hodí k tématu blogu, byla upřímná a nebála se být kritická a aby blog nebyl jen jeden PR článek za druhým, ale v nějaké rozumné míře :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Přesně tak! Myslím, že u přijímání spoluprací se vždy projeví osobnost člověka. Uvidíš, kdo je co schopný udělat za určitý finanční obnos. :)

      Delete
  2. Skvělý článek, mě osobně spolupráce navadí, když to youtubeři a blogerky označí, tak proč ne :) ale máš pravdu, že by to mělo určitě zapadat do celkového námětu blogu nebo youtube :) moc hezký článek :)
    Petra z blogu www.mygoldenmind.blogspot.cz

    ReplyDelete