Řekni mi, řekni


Pod fotkou projektu Za normální holky jsem si všimla komentáře Kateřiny Šibravové, ve kterém se zmínila o tom, že trpí alopecií (tj. neinfekční onemocnění způsobující vypadávání vlasů a ochlupení). Nikdy předtím jsem o tomto onemocnění neslyšela a zaujalo mě natolik, že jsem ji poprosila o rozhovor.

„Mohla bys čtenářům přiblížit, co to alopecie vlastně je?

Alopecie je onemocnění, při kterém vypadávají vlasy a chloupky na těle. Alopecie má mnoho podob, od alopecie araety (vypadávání vlasů pouze lokálně) až po alopecii universalis (vypadávání vlasů a chloupků po celém těle).

„Trpěla jsi tímto onemocněním už od narození?

Alopecii mám zhruba od patnácti let, kdy mi vlasy vypadávaly pouze lokálně, ale po měsíci mi zase dorostly. Momentálně trpím alopecií universalis, už dva roky.

„Můžeš o sobě říct, že se máš ráda taková, jaká jsi?“

Ano, dnes už jsem sama se sebou spokojená. Na začátku to bylo dost těžké, ale po nějakém čase jsem to přijala, a to je to nejlepší, co člověk může udělat.

„Slýcháváš posměšky a narážky od okolí kvůli svému onemocnění?“

Nejhorší jsou malé děti, které z toho nemají rozum - smějí se, culí se a mají různé otázky a narážky, ale jsou to jen děti. Ty musí člověk brát s rezervou. Horší to je u dospělých, kteří na mě občas koukají jako na vážně nemocnou. Z toho mě mrazí, protože jsem úplně zdravá!

„Snažíš se zakrývat svoji hlavu bez vlasů?“

Ze začátku, než jsem to přijala a styděla se za svůj vzhled, jsem nosila paruky a šátky. Ale bylo to pro mě nepohodlné a nepřirozené. Po přijetí sama sebe jsem vše vyhodila a chodím tak, jak jsem - a jsem spokojená. Občas si ale vezmu šátek jako doplněk, ne abych něco zakrývala.

„Jak k tomuto onemocnění přistupovali Tvoji partneři?“

Můj partner je se mnou přes 4 roky, takže se mnou vše prožíval. Měl to velice náročné, ale vše zvládl a přijal to. Za vše, co pro mě udělal, mu patří můj největší obdiv a dík! Mnoho jiných by to nezvládlo a kvůli tomu by se se mnou rozešlo. (Znám dokonce takové.)

„Má alopecie i nějaké světle stránky?“

Alopecie má mnoho výhod. Já se třeba neholila už přes dva roky! V létě mi není takové horko a ušetřím spoustu peněz za šampóny.

„Máte alopecii v rodině?“

V rodině máme pouze mužskou alopecii, to lysé kolečko. Tu má jak můj táta, tak i děda. Tahle je zrovna genetická, ale ta má je způsobena stresem a kolísáním imunitního systému.

„Kdybys měla 3 přání, co by sis přála?“

Asi bych si přála, aby lidé, kteří alopecii mají, se za to nestyděli a přijali to. Pak aby lidé neodsuzovali ostatní jen kvůli vzhledu. A poslední bych využila ke svému štěstí a spokojenosti!

Znáte někoho, kdo trpí alopecií?

No comments